VOC Retourschip Batavia 1628 houten scheepsmodel 1:72 Dit product wordt voor €2,95 met PostNL thuis bezorgd. Afhalen? Bel voor de voorraad naar 073-6140104

389,90

Model: KOL-BATAVIA

Status: Op voorraad

Omschrijving

VOC Retourschip Batavia 1628 houten scheepsmodel 1:72

De Batavia is een retourschip, ook wel spiegelretourschip genoemd. Ze is bekend vanwege de schipbreuk op haar eerste reis in 1628/1629 en het beroemde verslag hierover: Ongeluckige Voyagie van ’t schip Batavia , geschreven in 1648 door de opperkoopman van het schip, Francisco Pelsaert.

De Batavia kreeg echter een nog grotere bekendheid vanwege de replica die eind vorige eeuw op de Bataviawerf in Lelystad gebouwd is, en heden ten dage nog altijd een bezoek waard is. Dit model is in schaal 1 op 72 gebouwd met de replica in Lelystad als voorbeeld. Lijnenplan, tuigage, ornamenten en dekinrichting zijn gebaseerd op het op de Bataviawerf aanwezige origineel. Het model bestaat uit volledig lasergesneden kiel en spanten, volledige beplanking, dekinrichting, masten, bijbehorende tuigage en handgemaakte gegoten ornamenten. Zeilen kunnen als zelfmaakset, bestaande uit tekeningen, zeildoek en blokken apart bijbesteld worden.
Dit model heeft moeilijkheidsgraad 2/3 op een schaal van 4.

Achtergrondinformatie
De VOC spiegelretourschepen hadden niet alleen een grote ladingcapaciteit, maar waren ook geschikt om passagiers te vervoeren. Het waren driemasters, waarvan de fokke- en grote mast onder-, mars- en bramzeilen voerden; de bezaansmast was getuigd met een kruiszeil en een langsscheeps Latijns zeil. Aan de boegspriet werd een blinde gevoerd. Kenmerkend voor deze schepen was het galjoen, dat tot 1/5 van de scheepslengte kon zijn. Vanuit het galjoen werden de zeilen van de boegspriet bediend.

Het VOC-spiegelretourschip was door het dagelijks bestuur van de VOC in 1614 verdeeld in drie klassen, waarvan de grootste een lengte had van 150 Rijnlandse voet (ca. 43 meter). In 1626 werd overeenstemming bereikt over een grootste lengte van 160 voet (ca. 46 meter) (vocsite.nl, 2015). Omdat het schip zich bij conflicten moest kunnen verdedigen was het schip bewapend met 24 kanons.

De originele Batavia werd in 1628 gebouwd op de Peperwerf in Amsterdam en was conform de nieuwe klasse 160 voet. Ze verging op haar eerste reis naar het toenmalige Nederlands Indië op de kust van Australië. Resten van de Batavia en van de gruwelen kort na het vergaan zijn te bezichtigen in het Western Australian Museum in Fremantle, Australië.

Afmetingen
Lengte ca. 95 cm
(incl. boegspriet)
Breedte ca. 35 cm
Hoogte ca. 80 cm (incl. standaard)
Bewapening 24 kanons 22 kanons
(twee dichte kanonspoorten)

Extra afbeeldingen


1 review

Onze klanten gaven de VOC Retourschip Batavia 1628 houten scheepsmodel 1:72 een gemiddelde reviewscore van 4/5 gebaseerd op 1 review.

Geschreven door Ronny op 02 maart 2016

Eerste indruk bij het openen van de doos is positief. Alles netjes verpakt met elastiekjes rond de houtbundels, een meegeleverd sorteerdoosje voor de kleine onderdeeltjes. Uitvoerige nederlandstalige handleiding met veel kleurenfoto's voor beginners. duidelijke bouwplannen. Het hout ziet er van goede kwaliteit uit. De ornamenten vergen een beetje voorbereidingswerk maar zien er ook van redeli... Lees verder

Waardering: TEXT_OF_5_STARS


Schrijf een review

Laatste nieuws

Kom langs in onze winkels

  • Drones winkel

    Minderbroedersstraat 33
    5211 EL 's-Hertogenbosch

  • Toemen winkel

    Minderbroedersstraat 32
    5211 EL 's-Hertogenbosch

Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden accepteert.
Toemen Modelsport | Algemene voorwaarden | Privacy verklaring | Disclaimer

Betaalmethodes

Ontwikkeling en Optimalisatie door MarcelMedia.nl